Opdrachtgevers moeten actiever toetsen op BRL 9101Opdrachtgevers in sectoren waar gewerkt wordt langs en aan de weg kunnen de beoordelingsrichtlijn 9101 als bestekeis hanteren. Deze richtlijn is bedoeld om de verkeersveiligheid en kwaliteit tijdens werkzaamheden te waarborgen. Veel aanbestedende partijen nemen in hun bestekken standaard op dat uitvoerders BRL 9101-gecertificeerd moeten zijn. Toch verdient deze richtlijn meer aandacht, vindt Remco Mur. | |
Aan je eigen regels houdenBRL 9101 wordt in veel bestekken als certificatie-eis opgenomen, ziet Mur. “Mijn idee is dat het vaak om kopieer- en plakwerk gaat en dat de opsteller geen goed inzicht heeft in de inhoud ervan. Heb je je eenmaal ingeschreven, dan wordt er bijna nooit meer naar gevraagd." Dit leidt soms tot vreemde situaties, merkt hij: “Als wij in opdracht van een aannemer een verkeersregelaar inhuren, dan voldoet die aan alle eisen van BRL 9101. Niet alleen omdat het gevraagd wordt, ook omdat wij onszelf daartoe verplichten. Het komt voor dat een aannemer zelf verkeersregelaars inhuurt die niet volgens de BRL gecertificeerd zijn, terwijl die eis in hun eigen bestek is opgenomen. Dan houdt die aannemer zich dus niet aan de eigen regels. Dat zou niet moeten kunnen. Opdrachtgevers moeten actiever toetsen, vind ik.” Ook provincies en gemeenten moeten scherper zijnRijkswaterstaat, provincies, gemeenten en nutsbedrijven zijn vaak opdrachtgever van projecten in de wegenbouw. Ook zij moeten scherper zijn, vindt Mur: “Ik zie regelmatig dat er bedrijven en verkeersregelaars in opdracht van gemeenten en provincies werken die niet gecertificeerd zijn volgens de BRL. En dat terwijl je als bedrijf gecertificeerd moet zijn om een aanvraag te kunnen doen. Ik wijt dat voor een deel aan onbekendheid. Wat geldt voor Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies, geldt voor alle partijen in de bouwkolom: zij moeten meer aandacht hebben voor de meerwaarde die de BRL biedt." | Audit als cadeautjeVoor Mur is een groot voordeel van certificering volgens de BRL 9101 dat Versluys periodiek gecontroleerd wordt door externe auditoren: “Als certificaathouder zie ik hun oordeel als een cadeautje om nog beter te kunnen worden in het waarborgen van het proces, het product en de veiligheid. Zo zijn we ooit erop gewezen dat we beter moesten checken of personeel dat we inlenen als verkeerregelaar in het bezit was van een certificaat op basis van de BRL.” Wat hem betreft zou BRL 9101 nog meer de aansluiting moeten vinden op de huidige stand van technieken en systemen. “We zetten bijvoorbeeld ook de Veiligheidsladder in om het veiligheidsbewustzijn en veilig handelen te stimuleren. Onderdeel daarvan is een leidraad voor het plaatsen van afzettingen. Ik zie graag dat de auditor beter gaat toetsen op hoe medewerkers afzettingen plaatsen, borden neerzetten en auto’s tot stoppen brengen. Dus: meer toetsen op het proces in de praktijk." PraktijkonderwijsIn zijn ogen hoort daar ook bij dat de BRL ook met aanvullende richtlijnen komt voor praktijkonderwijs. Mur licht toe: “In ons bedrijf lopen medewerkers eerst drie maanden mee om te onderzoeken of het vak voor hen geschikt is. Daarna gaan ze op BRL-cursus. Maar als ik met een auto de weg op wil, moet ik eerst mijn rijbewijs halen. Als bedrijf kunnen wij eerder een vakman inschakelen als deze eerst een gedegen praktijkopleiding heeft gevolgd. Bijvoorbeeld eerst op een afgesloten terrein waar je leert om te gaan met verschillende basisscenario’s en risico’s. Om dan vervolgens het geleerde in praktijk te brengen onder toezicht van een vakman met jarenlange ervaring. Ik zou het een goede zaak vinden als er een centrale basisopleiding komt, ondersteund door de BRL.” April 2022 |
InfraKwaliteitHet Spoor 483994 AK HoutenPostbus 1543990 DD Houten030 290 1623 | Neem contact op | Zoeken
PrivacyHier kunt u de privacy-verklaring van SCSW lezen en downloaden |